Mjölkfrämjandets uppgift är att sakligt och välunder- byggt informera om kost, hälsa och om mjölkens och mjölkprodukternas roll i den svenska kosten. Mjölk- främjandet vill medverka till att skapa en helhetssyn på mat och hälsa.
Hem    > Aktuellt  > Forskningsnyheter  > För lite vitamin D ökar risk för demens

Lite vitamin D – mycket demens

Annika Smedman (maj 2010)

Dålig status av vitamin D har samband med demens, Alzheimers sjukdom, stroke och kärlsjukdom i hjärnan. Det har amerikanska forskare sett i en studie av äldre kvinnor och män i Boston i USA.

De 318 deltagarna i studien var i snitt 73,5 år. Forskarna mätte deltagarnas nivåer av vitamin D i blodet. De undersökte även blodkärlen i deltagarnas hjärnor med magnetrötgen samt analyserade om de var dementa. Personer med otillräckliga och bristfälliga nivåer av vitamin D hade i större utsträckning demens, Alzheimers, stroke och kärlsjukdom i hjärnan än personer med tillräckliga nivåer av vitamin D.

Forskarna menar att vitamin D kan ha en skyddande effekt på hjärnans kärl, och att fler studier behövs för att se varför. Berikade mjölkprodukter är en av de bästa källorna för vitamin D. Mjölk i kosten kan därför motverka problem orsakade av låg status av vitamin D.


Källa

25-Hydroxyvitamin D, dementia, and cerebrovascular pathology in elders receiving home services. J.S. Buell m fl. Neurology 2010;74:18-26.