Inget samband mellan mjölk och hjärt-kärlsjukdom
(november 2009)
En stor systematisk genomgång av framåtsyftande kohortstudier har gjorts av forskare i Australien, för att klargöra om det finns några samband mellan mjölk/mjölkprodukter och hjärtkärlsjukdom. Data från 12 kohorter med mer än 280 000 människor togs med i analysen efter att ha bedömts efter fastställda kriterier. Ungefär hälften av studierna använde validerade frekvensformulär, upprepade frekvensformulären mer än en gång eller hade en uppföljning efter mer än 20 år.
En anledning till att analysen gjordes var att de mättade fettsyrorna i mjölkfettet har ansetts kunna öka risken för hjärtkärlsjukdom och detta ligger till grund för att många myndigheter runt om i världen rekommenderar ett lågt intag av mättat fett. Analysen visade att konsumtion av mjölk/mjölkprodukter inte medför en ökad risk för hjärtkärlsjukdom.
