Mjölkfrämjandets uppgift är att sakligt och välunder- byggt informera om kost, hälsa och om mjölkens och mjölkprodukternas roll i den svenska kosten. Mjölk- främjandet vill medverka till att skapa en helhetssyn på mat och hälsa.
Hem    > Aktuellt  > Forskningsnyheter  > Mjölkprodukt minskade markörer för inflammation

Mjölkprodukt minskade markörer för inflammation och fria syreradikaler

(januari 2010)

En mjölkbaserad dryck gav minskade nivåer av flera markörer för inflammation och oxidativ stress, vilket inte kontrollkosten bestående av sojadryck gjorde.

Ökade nivåer av markörer för inflammation och oxidativ stress (även kallat fria syreradikaler) i kroppen är inte bra. Dessa ämnen ökar risken för till exempel diabetes och hjärt- kärlsjukdom. Markörerna som mättes var bl a MDA, 8-iso-PGF 2 alfa, TNF alfa och IL-6.

Studien utfördes på amerikanska kvinnor och män med övervikt och fetma. Forskarna tror att ämnen i mjölken, så som kalcium och vissa aminosyror genom sin effekt på processer inne i cellerna ligger bakom de observerade effekterna.

Källor

Effects of dairy compared with soy on oxidative and inflammatory stress in overweight and obese subjects. MB Zemel, X Sun, T Sobhani och B Wilson. American Journal of Clinical Nutrition 2010;91:16-22.

För mer information, kontakta:
Annika Smedman, Svensk Mjölk
Telefon: 08-790 58 03